Keresztény vallások összefoglaló oldala
Ajánlom az oldalt másnak Hozzáadás kedvencekhez
Főoldal Történelem Ünnepek Böngésző Gyermekeknek Galéria Fórum Eseménynaptár Archívum
Ön jelenleg itt van: Főoldal - Hírek
Keresztény Magyarország Portál - Hírek - Vallások összefoglaló oldala! - vallás, egyház, katolikus, református, evangélikus, teológus, templom, szent, egyháztörténelem, ünnep, szertartás, képeslap, fórum, hírek
Gyárfás napja
5 felhasználó online
0 tag, 5 vendég



Képek a galériából

XXII. János
Békató  sgy.
Tönkrement vezetékek, kiégett járművek: közösségi közlekedés 1956-ban
2008-10-28 Forrás: Hírszerző
Ötvenhat őszén egyik napról a másikra szűnt meg Budapesten a közösségi közlekedés. Az utcai harcok során tönkrement a közlekedést kiszolgáló infrastruktúra, több mint száz villamos sérült meg vagy vált használhatatlanná. 1956 novemberében a buszok töredéke tudott csak forgalomba állni és a troliknak is csak a harmada járt az utakon.
A szabadságharc első napján, már a délutáni órákban nagyobb tömegek jelentek meg a főváros utcáin, és az egyre gyarapodó tömeggel számolnia kellett a személyszállítást biztosító közlekedési társaságnak is.

A 7-es busz például, az akkor még romokban álló Erzsébet híd helyett a Szabadság hídon közlekedett, így a busz utasai szemtanúi lehettek a műegyetemisták gyülekezésének. Este a járművek jelentős része már beállt a garázsokba és remízekbe.

1956 nyarán három új, 150 személyes vízibusz szállította a Dunán a budapestieket, a Gellért tér és a Margitszigeti Nagyszálló között. Ősszel újabb Ik-60T típusú trolibuszok jelentek meg a Dózsa György úton, szeptember végére pedig, több mint 500 autóbusz volt forgalomban.

Rendkívüli károk

A BKV közlése szerint 52 évvel ezelőtt vezette be a fővárosi közösségi közlekedésbe az UV típusú villamosokat a Fővárosi Villamosvasút (FVV). Az első jármű még 1956 áprilisában forgalomba állhatott, a jelenlegi kettes villamos vonalán. A hazai gyártású villamosok forgalomba helyezése azonban a későbbi forradalmi események miatt hónapokat csúszott.

Budapesten, az 1956 őszi harcok során a közösségi közlekedés rendkívüli károkat szenvedett. A korábbi lüktető fővárosi személyszállítás az események után erősen visszaesett, a lakosság igényeit a BKV elődjeiként működő szolgáltatók csak igen nagy nehézségek árán tudták kiszolgálni - olvasható a közlekedési vállalat közleményében.

Az iskolába, munkába indulók tömegeit kiszolgáló közlekedés egyik napról a másikra szűnt meg 1956 őszén. Az utcai harcok során tönkrement villamosvezetékek, vágányok, utak mellett további károkat jelentett, hogy a súlyos harcokban városszerte tartóoszlopok dőltek ki és megállók váltak használhatatlanná.

A villamosközlekedés ennél is nehezebb helyzetbe került. Az utcai harcok során a villamos felsővezetékek kevesebb, mint a harmada maradt épen. Több mint száz villamos sérült meg, vagy vált teljesen használhatatlanná.

Forradalom után

A forradalmi események után, november közepén, a mintegy 500 autóbusznak csak a töredéke állhatott újra forgalomba. Komoly gondot jelentett az üzemanyag- és gumiutánpótlás is. A villamosok felsővezeték-rendszerében, vágányhálózatában, és az áramellátásban keletkezett komoly hibák kijavításáig az autóbuszokra jelentős teher hárult.

A millenniumi földalatti vasút hálózatában is jelentős károk keletkeztek, de ezek felmérése hosszabb időt vett igénybe. A felmérés után csupán november közepén indulhatott el újra a közlekedés. A felsővezeték-hálózat és a kocsik károsodása miatt december elején a trolibuszparknak is csupán a harmada járt az utakon.

A forgalom tehát rendkívüli nehézségek árán állt helyre. Még az év utolsó napjaira sem sikerült a közlekedést teljesen újraindítani. December 31-én, Szilveszter napján azonban az újságok már azt írták: érdemesnek látják januártól a bérletek megvásárlását.
Hirdetés
Hasznos oldalak Impresszum Copyright Médiaajánlat Vélemény Oldaltérkép