Keresztény vallások összefoglaló oldala
Ajánlom az oldalt másnak Hozzáadás kedvencekhez
Főoldal Történelem Ünnepek Böngésző Gyermekeknek Galéria Fórum Eseménynaptár Archívum
Ön jelenleg itt van: Főoldal - Hírek
Keresztény Magyarország Portál - Hírek - Vallások összefoglaló oldala! - vallás, egyház, katolikus, református, evangélikus, teológus, templom, szent, egyháztörténelem, ünnep, szertartás, képeslap, fórum, hírek
Gyárfás napja
4 felhasználó online
0 tag, 4 vendég



Képek a galériából

Borromei Szent Károly
Madonna és a gyermek
A Vatikáni Rádió és a reklámok
2009-09-09 Forrás: Magyar Kurír
Július elejétől a pápa rádiójában öt nyelven (olaszul, angolul, spanyolul, franciául és németül) hirdetések is elhangzanak. A Vatikáni Rádió és a reklám kapcsolatáról, az elektronikus média és az új kommunikációs technikák kihívásairól Federico Lombardi jezsuita szerzetes, szentszéki szóvivő, a Vatikáni Rádió igazgatója nyilatkozott a Stációnak.
– M i a jelentősége annak, hogy immár megjelenhet a reklám a Vatikáni Rádióban?

– A Vatikáni Rádió számos nyelven sugároz világszerte, célja a nemzetközi hírközlés egy olyan hallgatóságnak, amelyet érdekel a pápa tevékenysége, az egyház élete. A reklámozás lehetőségéről szóló vita már nagyon régre nyúlik vissza. Az erőforrások megteremtésére, a pénzügyi mérleg egyensúlyban tartására számos rádióban használnak reklámot, ezért sokakban felmerült, hogy a Vatikáni Rádió, amelynek hatalmas kiadásai vannak, miért nem él ezzel az eszközzel. Nem ideológiai vagy elvi okok, hanem a rádió műsorstruktúrája és célkitűzései miatt volt így.

A műsortervben rögzített időpontokban rövid, különböző nyelvű híradások követik egymást. Egy ilyen struktúrában nem sok értelme van a reklámnak, hiszen az azért készül, hogy ismételt üzeneteivel egy állandó csoportot elérve felhívja valamire a figyelmet vagy eladjon egy meghatározott terméket. Ha valaki végiggondolja, hogy a Vatikáni Rádiót Kínától Afrikáig, Chilétől Oroszországig hallgatják a rövidhullámon, rájön, hogy egy ennyire heterogén hallgatóságnak reklámot sugározni értelmetlen, valamint idegen lett volna a Vatikáni Rádió tevékenységétől és szolgálatától.

Mára azonban a dolgok megváltoztak. A rádióban új csatornák vannak, az egyik például FM sávon 24 órában sugároz műsort Róma és környéke számára, az internetes közvetítés pedig természetesen még nagyobb területet fed le. Ennek a műsortervében jóval több hely van reklámok beillesztésére olyan hallgatóságnak, amely hosszú órákon keresztül követi az adást. Itt természetes módon talál helyet a reklám, tehát lehet benne gondolkodni a bevételszerzés érdekében. Az így befolyó összeg persze nem lesz olyan hatalmas, mint a Vatikáni Rádió globális szükséglete, ugyanakkor olyan bevételt jelenthet, amelyet nem szabad leértékelni vagy figyelmen kívül hagyni. Minden jó vezetés keresi a megtakarítás lehetőségeit és az esetleges újabb forrásokat.


Ami a külföldre sugárzott adásokat illeti: létezik az internetes közvetítés lehetősége, például „on demand" (azaz igény szerint) tehetők elérhetővé audioműsorok, vagy amelyeket más hírszolgáltatók is átvesznek, illetve vannak olyan weboldalak, amelyeken el lehet helyezni reklámokat vagy promóciós anyagokat. Ezeket az eszközöket meg kell tanulnunk használni, fokozatosan és nagy figyelemmel kísérletezni velük, de úgy, hogy ne kerüljenek bele idegen, nem megfelelő elemek műsorkínálatunkba.


– Kik számára nyitott a reklámozás lehetősége? Szelektálják az esetleges érdeklődőket?

– Kapcsolatban vagyunk egy, a reklám területén dolgozó közvetítő céggel, amely jól ismeri a Vatikáni Rádiót és az egyházi intézményeket. Az a feladata, hogy összegyűjtse az érdeklődőket, majd javaslatokat tegyen számunkra. Természetesen a rádió vezetősége dönti el, hogy végül melyik hirdetőt, illetve reklámszöveget fogadja el. Arra is figyelmet fordítunk, hogy műsorunkban olyan intézmények, cégek kapjanak helyet, amelyek a közjó érdekében tevékenykednek, és nem pusztán kereskedelmi hasznot hajtó üzeneteket közvetítenek.

Az energiatermelő és -szolgáltató ENEL céggel indultunk, amely nemzetközi szinten figyelmet fordít a környezetvédelmi problémákra. Olyan intézmények is szóba kerülhetnek, amelyek biztosításokat kínálnak, tehát szociális szempontból is hasznosak lehetnek. Figyelni fogunk arra, hogy olyan reklámozó intézmények üzeneteit közvetítsük, amelyek hasznos és általánosan elismert szolgátatásokat nyújtanak, és oda nem illő üzenetekkel nem zavarják meg a rádió arculatát.

– Mondhatjuk, hogy ezek az etikai korlátai a Vatikáni Rádióban elhangzó reklámoknak?

– Nem csak etikai szempontokról van szó. Lehet teljesen etikus módon foglalkozni cipők eladásával is, de mi valószínűleg nem közvetítünk majd ilyen üzeneteket. Nem szűk értelemben vett etikai korlátokról van szó, ám létezhetnek olyan kereskedelmi reklámok, amelyek minden szempontból becsületesek, mégsem megfelelőek számunkra. Nem fogunk például luxustermékeket népszerűsíteni.

Az etikai korlátok talán túl erős kifejezés ebben az esetben, bár azok természetesen léteznek. Nem tervezzük az etika határait átlépő tevékenységek vagy termékek reklámozását, valamint lehetnek egyéb kritériumok is, amelyeknek közvetlenül semmi közük az erkölcshöz.

– A Vatikán hogyan válaszol az elektronikus média kihívásaira?

– Mi is ebben a világban működünk, követjük a tömegtájékoztatás fejlődését, igyekszünk megérteni az abban rejlő lehetőségeket és kockázatokat. Ennek természetesen vannak pozitív aspektusai, mint az egyház átfogó emberi, erkölcsi és vallási tanításainak közvetítése, kapcsolatok építése az emberek, a társadalmak, a kultúrák között. Azonban a kommunikáció világának kockázatai között szerepelnek a megosztottság és az erőszak üzenetei, továbbá azok is, amelyek nem tartják tiszteletben az emberi személyt.

A Vatikán pozitív eszméket kíván közvetíteni, igyekszik összegyűjteni és hasznosítani az összes lehetőséget, hogy a tömegtájékoztatás hatalmas világában navigálók – elsősorban a fiatalok – olyan üzeneteket találhassanak, amelyek fejlődésükben hasznosak, amelyekkel azonosulhatnak, s amelyeket építő módon felhasználhatnak.

Azon dolgozunk, hogy elvessük a magokat. Helytelen bezárkózni, elutasítani, nem kísérletezni az új technológiákkal, a kommunikáció új formáival, mint amilyen az internet. Elsősorban meg kell érteni a kihívásokat és a kockázatokat, amelyeket hordoznak. Nem szabad naivnak lenni, azt hinni, hogy ebben csak jó dolgok vannak. Nevelni és segíteni kell az embereket, hogy helyes irányt találjanak ebben a világban; ez a mi felelősségünk is.

Optimizmus és bizalom jellemzi XVI. Benedek pápa üzenetét, amelyet az idei Tömegtájékoztatás Világnapjára megfogalmazott. Ebben új technológiákról szólt és arról, hogy építsünk barátságból és pozitív kapcsolatokból álló világot. Természetesen ez egy olyan üzenet, amely ösztönző kíván lenni.

– A Vatikán hogyan közvetíti üzenetét ezeken az új technológiákon keresztül?

– A Szentszék a médiájával azon a sajátos feladatán dolgozik, hogy megismertesse a pápa tanítását, dokumentumait és szándékait, amelyekkel szolgálja az egyházat és a ma emberét. A világegyházban azonban sok, különböző országban, kultúrában működő helyi egyház is van, amelyek saját helyzetükhöz viszonyítva néznek szembe a vallási, erkölcsi problémákkal. Szeretem úgy tekinteni a pápa szolgálatát, mint az egyház és az egész emberiség egységének, a kölcsönös megértésnek a szolgálatát és az alapvető vallási, emberi és erkölcsi értékek előmozdítását. Ennek a szellemében munkálkodunk, hogy információkat adjunk a világ aktualitásairól és egyes témákat elmélyítve segítséget is nyújtsunk az embereknek abban, hogy megértsék azokat és értékelni tudják a pápa szolgálatát, hogy a katolikus egyházat egyetemes közösségnek lássák, amely az Evangéliumot hirdeti és az emberiség javáért cselekszik.

A Vatikán e tevékenységét folytatja a könyvkiadóján és a L'Osservatore Romano napilap különböző nyelvű heti kiadásain keresztül is. Emellett a rádiónk több mint negyven nyelven közvetít híreket, továbbá az aktualitásokról honlapján is tájékoztat. Hogy a televízió világában is jelen legyünk, létrejött a Vatikáni Televíziós Központ, amely elkészíti és közreadja a pápa tevékenységét megörökítő képanyagokat. Az interneten különböző vatikáni oldalak működnek, többek között a hivatalos honlap, az elsősorban dokumentumokat tartalmazó www.vatican.va. Fejlődnek az új technológiák, a Podcast és a videohírek, amelyek a Vatikáni Televíziós Központ és a Rádió közreműködésével készülnek. Ezeket a rádió és egyéb szolgáltatók honlapján is közzéteszik. A különböző nyelvű videohírek mindennapos megjelentetésére önálló Youtube-csatornát hoztunk létre. Természetes, hogy lépést tartunk a kommunikáció fejlődésével, hogy az egyház használja ezeket az új eszközöket, hiszen az egyháznak feladata a kommunikáció.

Az interjút, amelyet Somogyi Viktória készített, a Stáció szíves engedélyével adjuk közre.
Hirdetés
Hasznos oldalak Impresszum Copyright Médiaajánlat Vélemény Oldaltérkép