Keresztény vallások összefoglaló oldala
Ajánlom az oldalt másnak Hozzáadás kedvencekhez
Főoldal Történelem Ünnepek Böngésző Gyermekeknek Galéria Fórum Eseménynaptár Archívum
Ön jelenleg itt van: Főoldal - Hírek
Keresztény Magyarország Portál - Hírek - Vallások összefoglaló oldala! - vallás, egyház, katolikus, református, evangélikus, teológus, templom, szent, egyháztörténelem, ünnep, szertartás, képeslap, fórum, hírek
Bence napja
6 felhasználó online
0 tag, 6 vendég



Képek a galériából

Magyarország Vármegyéi a 13. században
Szűz Mária a kis Jézussal
Családi életre nevelés az elméletben és a gyakorlatban
2011-02-07 Forrás: Evangélikus Egyház
Továbbképzés tartottak 2011 február 4-5. között evangélikus iskolák osztályfőnöki munkaközösség-vezetői, osztályfőnökei, iskolalelkészei, és mentálhigiénés szakemberei számára Révfülöpön. A találkozót a Magyarországi Evangélikus Egyház Oktatási és Iskolai Osztálya részéről Miklósné Jancsó Hanna, az osztályfőnöki terület tantárgygondozója szervezte, a programot pedig Wagner Szilárd rendszeres teológus, iskolalelkész állította össze.
Párhuzamosan, az első nap délutánján a magyartanárok részére Őze Sándorné magyar szaktanácsadó szervezett a témához kapcsolódó előadásokat.

A témáról

A soproni Eötvös József Evangélikus Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskolában a 2009/2010-es tanévben indult el a Családi Életre Nevelés program a 9-12. évfolyamos diákok számára.

Ennek szakmai hátterét egy rendszeresen konzultáló, különböző szakemberekből álló team biztosítja (mentálhigiénés szakember, egészségügyi szakoktató, gyógypedagógus, iskolapszichológus-orvos, védőnő, lelkész).

A négy tanévre kidolgozott program a társas kapcsolatok, ezen belül a párkapcsolatok természetét, az ezekkel kapcsolatos kihívásokat és lehetőségeket igyekszik megismertetni a diákokkal. Ezen kívül célja a családi életre való készüléssel és annak későbbi megélésével kapcsolatos konkrét ismeretek átadása is.

Tapasztalataik szerint a mai diákok környezetében kevés a pozitív példa, sok a veszélyeztető tényező, s ezért fontos, hogy a keresztyén értékrend alapján álló iskola komolyan vegye azt a küldetését, hogy segítse diákjait felkészülni az ezen értékrend alapján történő családi életre is.

Koncepciójukat, módszereiket és tapasztalataikat megosztották azokkal a kollégákkal, akik nap mint nap találkoznak ezekkel a kihívásokkal, és fontosnak tartják, hogy konkrét segítséget nyújtsanak diákjaiknak ezen a téren (is).

A továbbképzés programja

2011. február 4-én délután Hajdó Ákos, az oktatási osztály vezetője, majd Miklósné Jancsó Hanna köszöntötte a továbbképzésen megjelent kollégákat.

A nyitó áhítatot, majd a további elcsendesülések kántori és lelkészi szolgálatát Wagner Szilárd iskolalelkész végezte.

Az első előadás témája: A családi életre nevelés program koncepciója a soproni Eötvös József Evangélikus Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskolában volt, amelynek előadója Horváth Rezsőné középiskolai tanár volt.

A családi életre nevelés koncepcióját a két budapesti evangélikus gimnázium gyakorlatában (Családórák) Varga Tamásné, a fasori gimnázium tanára mutatta be.

A délután során a magyartanárok is a család témakörben hallgattak érdekes, tartalmas előadásokat, melyek az irodalom sajátos eszközeinek lehetőségeit villantották fel a nevelés területén:

A család a kortárs magyar irodalomban – Családalakító személyiségek, sorsok Szabó Magda Régimódi történet című regényében címmel Szelják Szilvia, a Magyar Televízió, külső munkatársa tartott előadást.

A család a kortárs magyar irodalomban – Modern emlékiratok – Egy nyolcgyermekes édesanya életrajza címmel Thurnayné Schulek Vilma Termő csipkebokor című könyvét mutatta be Őze Sándorné a Deák Téri Evangélikus Gimnázium munkatársa.

A magyartanár, mint osztályfőnök. A személyiségformálás lehetőségei a magyarórákon címmel Sályiné Pásztor Judit (PPKE BTK, KPSZTI) adott elő.

Az előadások után, a késő esti órákban Wagner Szilárd vezetésével lehetőség nyílt a hallottakkal kapcsolatos kérdések, problémák megbeszélésére. Élénk, jó hangulatú vita jelezte a téma aktualitását, az iskolákban folyó nevelőmunka sokszínűségét.

Talán a legfontosabb kérdés az volt, mennyire veheti át a pedagógus a családi életre nevelés, szülőkre háruló feladatait, hiteles lehet-e a keresztyén nevelés, a személyes példaadás, a közösség hatása a mai diákokra.

Wagner Szilárd vezetésével közös énekkel, igeolvasással, imával záródott az első nap.

2011. február 5-én reggel közös elcsendesedéssel, imádsággal indult a nap. A délelőtt során az Eötvös programjának részletesebb bemutatására került sor,

A programban részt vállaló pedagógusok, szakemberek számoltak be szakterületük és tapasztalataik rövid ismertetésével. Minden előadó hangsúlyozta a közösség fontosságát, az összefogás erejét.

Az előadások a következők voltak:

A mai család és a fiatalok jövője – tapasztalatok, veszélyek és esélyek –Frühwirthné Payrits Marianna (klinikai szakpszichológus, iskolapszichológus)

Keresztyén ember és keresztyén család. lehetőség vagy utópia? – Wagner Szilárd (rendszeres teológus, iskolalelkész)

Párkapcsolati kommunikáció – Horváth Ernő (gyógypedagógus)

Szexualitás ábrázolása a képzőművészetben – Horváthné Kovács Csilla (rajz és művészet tanár)

Egészségkultúra, egészséges testkép, nemiség – Balikóné Németh Márta (egészségügyi szakoktató)

Egészségtudatos magatartás kialakításának lehetőségei – Barbély Eszter (iskolavédőnő)

Rövid ebédszünet után a fórumon alkalom nyílt az előadások nyomán felmerült kérdések, válaszok, tapasztalatok összegzésére Miklósné Jancsó Hanna vezetésével. Az együttlét Wagner Szilárd úti áldásával zárult.

Az előadások szövege a héten felkerül az Eötvös gimnázium honlapjára, és a http://eötvös.lutheran.hu címen olvasható lesz. Mellette a konferencián készített fotók is láthatóak lesznek.

Köszönet

Köszönjük az Eötvös gimnázium csapatának, hogy bepillanthattunk példaértékű közös munkájukba. A fasori és Deák téri gyakorlat részletei gazdagították a palettát.

Köszönet a révfülöpi kedves, szívélyes fogadtatásért, a meghitt, barátságos környezet biztosításáért.

A jól szervezett, tartalmas konferencia rávilágított a tantárgygondozás fontosságára, egyfajta lehetőséget mutatott be a megvalósításra.

Szükség van a találkozásra, arra, hogy jobban megismerjük egymást, az iskolákban folyó műhelymunkát. A távolság ellenére érezhessük a közösség összetartó erejét, lélekben, szellemiekben és tapasztalatokban gazdagodva folytathassuk munkánkat.
Hirdetés
Hasznos oldalak Impresszum Copyright Médiaajánlat Vélemény Oldaltérkép