Keresztény vallások összefoglaló oldala
Ajánlom az oldalt másnak Hozzáadás kedvencekhez
Főoldal Történelem Ünnepek Böngésző Gyermekeknek Galéria Fórum Eseménynaptár Archívum
Ön jelenleg itt van: Főoldal - Hírek
Keresztény Magyarország Portál - Hírek - Vallások összefoglaló oldala! - vallás, egyház, katolikus, református, evangélikus, teológus, templom, szent, egyháztörténelem, ünnep, szertartás, képeslap, fórum, hírek
Izsó napja
3 felhasználó online
0 tag, 3 vendég



Képek a galériából

Topor Márta  A gyönyörű kertek egyike
Vercelli Szent Özséb
Mit rejt a másik útipoggyásza?
2011-04-07 Forrás: Erdély.ma
40 év házasság az annyi már, mint egy pusztai vándorlás. Egy átlag házasság 40 évig tart, és nagyon hasonlít a pusztai vándorlás és a házasság. Izrael népe magától a pusztai vándorlástól nem volt boldog. Vajon mit gondoltok erről? Boldoggá teszi az embert a házasság? Erre már bizonytalan a válasz. Hívő embernek illik azt mondani: hogyne. A Bibliában benne van, hogy boldogok a házasok? Az enyémben nincs. Pedig több mint 100 boldogmondást, rövid aforizmát tartalmaz a Biblia.
Mát 5-ben van 8, a legismertebb. De máshol is vannak az evangéliumokban: pl. boldogok, akik Isten beszédét hallgatják és megtartják. Zsoltárokban: boldog ember az, aki nem ül a csúfolódók székébe, de az Úr törvényében gyönyörködik. Boldog az, akinek a vétkei megbocsáttattak.

Jelenések könyvében 7 boldogmondás van. Ott majdnem mindenből 7 van.
Aszerint még a halottak is boldogok, akik az Úrban haltak meg. És a hegyi
beszédben? Kik boldogok? A bibliai boldogság fogalom nem azonos a
közgondolkodásban található boldogság fogalommal.

Boldogok a lelki szegények. Kik azok? Azok, akik tudják, hogy rászorulnak Isten kincseire. Jel 3-ban olvassuk a laodíceai levélben, hogy azt mondod,
meggazdagodtam, semmire nincs szükségem. Jézus folytatja: pedig te vagy a
szegény, a vak és a mezítelen. Azért mennyei kincseket ajánlok neked. Végy
tőlem tűzben izzított aranyat. A megpróbáltatásokban edződött hitet.
Szemgyógyító írt, hogy láss. Vedd észre, hogy milyen állapotban vagy. És fehér ruhát, hogy ne légy mezítelen.

Mit mond még Mát 5-ben Jézus? Boldogok a szelídek. A világ azt mondja: a
szelídek élhetetlen balekok. De a szelídek csak szelídek, ők öröklik a földet.
Boldogok az igazságért üldözöttek. Boldogok a sírók. A világ szerint nem, de
Jézus szerint igen. Akármi miatt is sírnak, mert vigasztalást nyernek. Tehát nem a komfortérzés a boldogság a Biblia szerint. Boldogok azok, akiknek az Úrral helyreállt a kapcsolatuk, van szellemi látásuk (pneumatikus). Azok boldogok, akik az igazságra szomjaznak és éheznek. Nem biztos, hogy jó a komfortfokozatuk, lehet, nem élveznek mindig mindent. Nem gondolom, hogy Pálnak vagy Jeremiásnak élvezetes volt kalodába szorítva lenni. De boldog volt?

Egy erdélyi református lelkész, Szilágyi Sándor írta, a „Boldog rabság” könyvet, 20 évre ítélték Romániában, végül amnesztiát kapott. De miért volt boldog? Mert Isten vele volt. Isten jelenléte teszi az embert boldoggá. Ezt az emberek nem mindig tudják. A házasok járják a pusztát, 40 évig vagy tovább, nyelik a port, szenvednek a hőségtől, jönnek amálekiták, azokkal meg kell küzdeni. Vannak oázisok is, meg lehet pihenni. De nem azok miatt boldogok, hanem ha van szellemi látásuk, akkor látják a tűzoszlopot vagy a felhőoszlopot. Azt jelenti: itt van az Úr, előttünk jár, sőt körülvesz minket, attól vagyunk boldogok. Együtt menetelhetünk az ígéret földje felé.

Mire való a házasság? Annak idején miért kötöttetek házasságot? Meg tudjátok mondani? „Szeretett engem!” „Ezzel a fiúval jó lesz nekem, rajong értem.”

Meddig? Nem egy örökkévalóságig. „Vonzó teremtés, még főzni is tud, érdemes feleségül venni, felnéz rám.” Meddig tart ez? Nem ezért kötünk házasságot. Lehet, azt hittük ezért.

Isten ötlete volt a házasság. Jó ötlet volt? Azt gondolom maximálisan, csak
közben történt valami. Egy tragédia az édenkertben. Milyen tragédia? A bibliai
őstörténet rendkívül fontos szakasza a Bibliának. 1Móz 1-10. Fontos allegóriákat tartalmaz. Nem azt mondom, hogy nem történt meg szó szerint. De túlmutat a konkrét eseményeken. Nem csak egy réges-régen élt házaspárról van szó, hanem rólunk, az emberről. Ádám neve azt jelent: ember, Éva neve azt jelenti: ősanya. Benne van a mi küldetésünk: hogy Istent képviseljük. Isten a maga képére teremtette az embert férfivá és nővé. Nem arról van szó, hogy külsőleg hasonlítunk Istenre. Ezen is össze tud veszni egy házaspár, hogy ki hasonlít jobban Istenre. De ez nincs benne. Hanem az van benne, hogy a férfivá és nővé teremtett ember Isten-kép. Őt képviseli.

Elhangzik két fontos parancs: szaporodjatok, sokasodjatok. Ehhez kell a másik. A legerősebb férfi sem képes asszony nélkül szaporodni. A legszélsőségesebb feminista sem képes önmaga szaporodni.

A másik parancs: uralkodjatok. Min? A természet felett. Felsorolja a természetet, mezők vadain, tenger halain, a földön mozgó minden élőlényen. Nem egymáson uralkodjatok, mert mi ezt tesszük. Hanem a természet felett. Uralkodni nem zsarnokságot jelent, hanem gondoskodást, művelést. A kerttel kapcsolatban még külön kihangsúlyozza. Mi pont az ellenkezőjét tesszük, mi egymáson próbálunk uralkodni, a természetet pedig tönkretesszük. Miért? Mert történt egy tragédia. Megjelent az édenkertben az első humanista filozófus kígyó-kosztümben és ezt mondta: légy a magad Istene. Így kezdte: csakugyan azt mondta Isten, hogy a kert egyik fájáról se egyetek? Így lehet már a kérdésben is hazudni. Ő a hazugság atyja – Jézus nevezi így. Éva még észnél van: Isten ezt nem mondta, hanem minden fáról ehetünk, csak arról az egyről nem. Az milyen fa volt? A jó és gonosz tudásának a fája. Nem a tudás fája. Valahogy a közgondolkodásban az terjedt el, hogy a tudás fájáról van szó. A Biblia nem tudományellenes, sőt abban a parancsban, hogy hajtsátok uralmatok alá a természetet, benne rejlik a tudományos kutatásra való felszólítás. Ha ismerem a természetet, akkor képes leszek technikát létrehozni. A tudás hatalom. De rossz az erkölcsünk. Az erkölcsi megítélés fájáról ettünk, hogy Isten ne szóljon bele az életünkbe. Mi akarjuk eldönteni mi jó, mi erkölcsös és mi erkölcstelen. Istentől függetlenül akarunk élni.
A magunk istenei akarunk lenni. A Kígyó azt mondta, olyanok lesztek, mint Isten, jónak és gonosznak tudói. Ez nagy kísértés. El is buktak.

Ez az ember tragédiája: az Istentől való elszakadás. Éva még itt is megpróbál
védekezni, azt mondta: Isten azt mondta, ha arról a fáról eszünk, akkor
meghalunk. Sátán ezt mondja: dehogy haltok meg. Mi történt? Kiderül, hogy
ősszüleink kiűzettek az édenkertből, de az édenkerten kívül még több száz évig éltek. Akkor mégis a kígyónak lett igaza? Hogy van ez? Azt gondolom, hogy Ádám és Éva abban a pillanatban meghalt Isten számára. A bibliai élet és halál fogalma nem biológiai. Több igét lehet erre felhozni, talán a legerősebb, amit Ján 3-ban olvasunk: akié a Fiú, azé az élet. Akiben nincs Isten Fia, az élet sincs meg abban.

Az halott. Jézus nélkül az ember halott. Vagy János evangéliumában (Jn 5) Jézus azt mondja: eljött az óra és az most van, amikor a halottak hallják Isten Fia hangját, és akik hallották élni fognak. Azokra gondolt, akik ott járnak körülöttük.

Olyanok, mintha élnének, pedig halottak. Ha valaki közülük meghallja Isten Fia
hangját, az élni fog. Nem a fülével hallja meg, hanem a szívével, az egész
lényével, és az életre kel. Feltámasztja az utolsó napon. Azt mondja az övéinek: átmentetek a halálból az életbe. Az ember azóta halva születik.

Csak aki meghallja Isten fiának a hangját, az támad életre. Az ember önmagában nem halhatatlan, hanem egyedül Isten halhatatlan, és aki Őbenne él. Aki ki tudja mondani Pállal együtt: élek, többé nem én, hanem él bennem a Krisztus. Krisztus miatt él. Ő a lényeges személy.

És a házastársam? Ő aranyos. Amikor nem undok. Mikor kell szeretni? Akkor is,
amikor aranyos, és akkor is, amikor undok. Külön téma megbeszélni, mit jelent
szeretni. Nem a szerelmi lángolásról van szó. Van-e közületek olyan, aki most
éppen nagy szerelmet érez? Van néhány. Ez biokémia. Van egy anyag, aminek
megnő a vérben a koncentrációja, amikor az ember nagyon szerelmes. Állítólag 2 év alatt lebomlik. Akkor megszűnik a szeretet? Az nem. A lángolás szűnik meg.

Aztán esetleg újra lehet éleszteni, lehet, nem mindig érdemes. Nagy költőinknek nagy gyakorlatuk volt ebben: négy ökör lassacskán ballagott és csillagot is választottak. Nem Szendrei Júlia volt az a lány, hanem Erzsike, akit Petőfi el is felejtett, pedig akkor éjszaka nagyon szerelmes volt. Erre nem lehet építeni. Az igazi szeretetre lehet.

Senkit nem akarok lebeszélni, hogy szerelmes legyen. De nem arra építünk, hanem arra a szeretetre, amit az Úrtól kap az ember.

dr. Pálhegyi Ferenc
(részlet)
Hirdetés
Hasznos oldalak Impresszum Copyright Médiaajánlat Vélemény Oldaltérkép