Keresztény vallások összefoglaló oldala
Ajánlom az oldalt másnak Hozzáadás kedvencekhez
Főoldal Történelem Ünnepek Böngésző Gyermekeknek Galéria Fórum Eseménynaptár Archívum
Ön jelenleg itt van: Főoldal - Hírek
Keresztény Magyarország Portál - Hírek - Vallások összefoglaló oldala! - vallás, egyház, katolikus, református, evangélikus, teológus, templom, szent, egyháztörténelem, ünnep, szertartás, képeslap, fórum, hírek
Jusztin napja
5 felhasználó online
0 tag, 5 vendég



Képek a galériából

Szent Jobb- I. István király épségben maradt jobb keze
Mezőhegyes Békató  si.
Újra fúrhatják a metrót, de a vita is folytatódik
2008-12-05 Forrás: Hírszerző
Hamarosan újraindul a 4-es metró alagútjának fúrása, a kivitelező ugyanis szerdán megkapta az engedélyt a módosított tervekre. A fúrópajzsok azonban nem sokáig dolgozhatnak, karácsonykor ugyanis kéthetes leállás jön. Információink szerint az alagutat fúró BAMCO továbbra is vitatja a pajzsok leállításának jogszerűségét, a beruházó DBR szerint azonban a kivitelező hibázott.
Szerdán délután jóváhagyta a 4-es metró Szent Gellért téri átkötő alagútjának módosított tervét a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), így hamarosan folytatódhat az építkezés - értesült a Hírszerző. Az NKH ezzel hatályon kívül helyezte korábbi, a pajzsok megállítását előíró határozatát.

A korábban megjelentek szerint a beruházó és a kivitelező közötti konfliktust az okozta, hogy a BAMCO megkésett a két vonalalagutat összekötő átkötő alagút (úgynevezett vágánykapcsolati műtárgy) építésével, emiatt más, gyorsabb eljárást javasolt. Ennek lényege, hogy a kivitelező az alagutat nem bányászati módszerrel építené meg, hanem az odaérő fúrópajzzsal áthaladna a műtárgy helyén, amelyet utólag felbővítene átkötő alagúttá.

A DBR korábbi közlése szerint ezt a BAMCO sorrendi változásnak tekintette, a beruházó szerint azonban az új módszer technológiai változásnak minősül, ilyenformán engedélyköteles. A pajzsokat augusztusban azért állíttatták le, mert az átkötő alagút felcserélt sorrendű megépítésére a kivitelezők nem rendelkeztek a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélyével.

Kinek a hatásköre?

Információink szerint azonban a BAMCO már 2007 márciusában, tehát több mint másfél éve jelezte, hogy esetleg új technológiával építené meg az átkötő alagutat, az ezt tartalmazó ütemtervet, majd később a terveket mind a mérnök, mind a beruházó jóváhagyta.

Pető Szabolcs, a DBR szóvivője ezzel kapcsolatban lapunkat úgy tájékoztatta: "a 2007 márciusában a BAMCO által benyújtott ütemtervben - amelyet a megbízó és a mérnök is jóváhagyott - az szerepel, hogy a bányászott vágánykapcsolati műtárgy külső héjának is el kell készülnie a pajzsok érkezése előtt. A vállalkozó akkor nem nyújtott és nem is nyújthatott be terveket új technológiára vonatkozóan".

A kivitelező szerződése szerint a vasúthatósági létesítési engedély módosításának beszerzése a DBR hatásköre, s erre elegendő ideje is lett volna. A DBR azonban nem módosíttatta idejében az engedélyt, inkább ráküldte az NKH-t a kivitelezőre.

A DBR álláspontja szerint bár az engedély módosításának beszerzése valóban a beruházó hatásköre, a javasolt technológiaváltásra vonatkozó kivitelezési terv jóváhagyatása azonban a BAMCO kötelezettsége volt, "hiszen a szerződése értelmében köteles minden szükséges engedélyt, jogosultságot, jóváhagyást megszerezni".

Pető szerint az a valódi kérdés, hogy miért nem nyújtotta be időben a BAMCO a kérelmet, ha tudta, hogy a vágánykapcsolati műtárggyal hozzávetőleg 8 hónapos késésbe került.

Pontos? Pontatlan?

Arról csak találgatni lehet, hogy kinek állt érdekében a pajzsok megállítása. Az viszont tény, hogy ha a pajzsok előbb érnének a Fővám térre, mint ahogyan azokat az állomásszerkezet fogadni tudja, akkor a DBR-nek kötbért kellene fizetni a kivitelező felé. A Fővám téren a közelmúltban kezdődött el a peronalagút építése, a pajzsokat pedig körülbelül márciusban-áprilisban tudják fogadni a pesti oldalon.

A Hírszerző birtokába került dokumentum szerint a BAMCO szeptember 9-én megfellebbezte az NKH döntését. A konzorcium azzal érvelt, hogy a pajzsok már csak azért sem állhatnak a vágánykapcsolati műtárgy helyén, mert az eredeti vasúthatósági létesítési engedély tervdokumentációjában annak sem a helye, sem a fogalma nincs pontosan meghatározva. De még e tervdokumentáció pontatlan adatai szerint is az északi fúrópajzs még körülbelül 30 métert tovább haladhatott volna, azzal ugyanis még a vonalalagutat (tehát azt az alagutat, amelyben majd a szerelvények futnak) építette volna, amire vitán felül engedélye van.

A DBR szerint azonban a vasúthatósági engedély tervdokumentációja szelvénytől szelvényig pontosan meghatározza a vágánykapcsolati műtárgy hosszát; a pajzsok ez, tehát a tervezett átkötő alagút előtt állnak.

Jóllehet az engedély megérkezett, a fúrás újraindításának előkészületei körülbelül egy hetet vesznek igénybe, s ha újraindul is idén a fúrás, a pajzsok karácsonykor ismét leállnak két hétre.

Pető Szabolcs közölte: a pajzsoknak valóban meg kell majd újra állniuk az állomás előtt is, hiszen az állomás belső héját "a jóváhagyott terveknek megfelelően a BAMCO-nak be kell építenie a pajzsok érkezése előtt, gondoskodva ezzel a Műegyetem CH épületének megóvásáról".

Hirdetés
Hasznos oldalak Impresszum Copyright Médiaajánlat Vélemény Oldaltérkép